gammelmormorn

Om glädjen och sorgen i livet

Vila i värmen

4 kommentarer

VilaiVarmen
Att vara mycket trött och ha ro inom sig, är skööönt. Att vila tungt och avslappnat mot underlaget. Att inte ens tänka, utan bara vila. Att allt står still, som om man bara flyter.

Det är overkligt OCH skönt på en gång. Det drabbar inte mig ofta.

Och då gäller det att passa på – att hålla sig medveten om tillståndet, så länge det går. Jag tänker, att kanske kan man kalla det lycka.

Vet inte hur det är för andra, men det är mycket sällan jag kan slappna av så totalt. Alltid något man borde, kanske borde, nog borde.

Och jag undrar hur många åldringar som har det så här bra just nu. Det är minsann inte så givet det där med ron.

På min gata bor många gamla. Man ser dem röra sig i sakta mak med sina rullatorer under normala sommardagar, men inte nu i den dallrande hettan.

Varje dag har man under en veckas tid sagt, att i morgon blir det svalare. Men varje dag visar termometern +28–30 grader.

”Sommar” i P1 borde ha fått liv i mig. Det var läkaren, författaren och illustratören Bea Uusma som berättade om sin fantastiska resa år 2005 till Nordpolen, i spåren efter ingenjör Andrées polarexpedition på 1800-talet.

Hon säger själv att hon var och fortfarande är besatt. Hon mår bäst när hennes hjärna går på högvarv.

Undrar om jag träffat på någon, någonsin, om vilken man kunnat säga det. Att vara besatt låter farligt. Som en oroande diagnos.

Men hon var med om helt otroliga upplevelser. Hon skrev en bok om färden. Den heter ”Expeditionen. Min kärlekshistoria”. För den fick hon Augustpriset i kategorin för fackböcker.

Bea Uusma har man och två små barn.

Hur är det att ha en så energisk, fantastisk mamma och hustru, tänker jag, där jag ligger. Hurdana mån tro de barnen är och blir? Och hur måntro är hennes man?

Det var oerhört upplyftande och tankeväckande att höra henne.

Påverkad som jag blev, försvann den sköna mattheten hos mig. Men värmen gjorde att jag låg kvar. Jag skulle ju inte iväg på någon expedition. Jag behövde inte göra ett skvatt. Fast…

Det gällde att försöka inse det.

Författare: gammelmormorn

Är 90+ och har barn, barnbarn, barnbarnsbarn och goda vänner. Är tacksam över mitt liv, får göra vad jag vill – men vad vill jag? Kanske finns det en längtan att ge sig ut i rymden och möta morgondagen – och samtidigt blicka tillbaka. Med åren kommer nya perspektiv på tillvaron.

4 tankar om “Vila i värmen

  1. Hihihi, näää expeditionen får du väl skjuta upp till en annan dag. En svalare sådan.
    Kram

  2. Hej,jag tycker det är så rofullt att lägga sig en stund och vila på eftermiddagen.Nu är nog värmen inte lika intensiv som för en vecka sedan.Phu,så varmt.Jag mår bäst av att ha omkring +22gr.Det är mycket lättare att somna nu på kvällen.
    Mvh:Hallandskusten

    • Själv mår jag bäst vid +15…juni var skön. Ja det ska bli skönt med ngt svalare igen. Var ute och handlade tungt idag. Första gången jag undrade om jag skulle orka hem. Pust.

Lämna en kommentar