gammelmormorn

Om glädjen och sorgen i livet

Löjligt noga med rabatterna

17 kommentarer

BloggICA
Jag är löjligt noga med mina rabatter i mataffären. Den enda förtjänst jag gör, känns det som. Pensionen kommer ju även om jag ligger platt på sängen.

Hade fått ett nytt ICA-kort, ett rosa. Sedan tidigare hade jag ett annat ICA-kort, knutet till MasterCard. Detta kort får Hemtjänsten inte använda när det handlar åt mig, då kortet kräver en kod. Sådana är reglerna. De ska använda kontanter som jag skickar med dem. Båda korten ska ge inköpspoäng, som samlas i en och samma pott. Det låter ju bra, om det fungerar.

Hade skrivit en lista på allt hemtjänsten skulle köpa med det rosa kortet, men nu fick de ingen rabatt. Rabatten var redan förbrukad, hade kassörskan sagt.

Jag visste ju att så inte var fallet. Envis som en åsna SKULLE jag ha de här pengarna. Först var jag där en dag och krånglade. Rosa kortet drogs gång på gång. Neej, allt var uttaget, det finns inget mer.

Nästa dag travade jag iväg på nytt med både det rosa och MasterCardet. Då framgick att allt var OUTTAGET, och nu fick jag den kvarvarande rabatten, 28 kronor, som cash. Om någon månad skall rabatterna vara inmatade även på det rosa kortet.

Inte rör det sig om mycket pengar. Så löjligt av mig, men blev på gott humör ändå. Utanför entrén satt en ung tiggerska. Gav alla pengarna till henne och hon strålade. Hon behövde dem bättre än både jag och ICA. Nog bär jag mig gammelgumsfjolligt åt.

Även om irritationen över den uteblivna rabatten gav kraft den här gången, så blir min rörelseradie överlag kortare. Träffarna med vännerna blir allt färre. Jag blir allt tröttare. Inom mig i huvudet har jag dock ännu en livlig trafik.

Från Helsingfors fick jag besök av 70-åriga kusindottern Maja. Hon är den enda med vilken jag kan prata om gångna tider, på just det sätt vi gör. Om personer vi båda tyckt om. Som vi känner på olika vis. Om hur vi ser på henne och honom med nya ögon idag. Majas pappa var tretton år äldre än jag. Vad kunde jag berätta om honom? Hur minns hon sin far? Sin mamma? Hon var pappas flicka, tydligt och klart.

Hennes pappas syster Sirkka var ju också min kusin. Har skrivit om henne förut, hon med det självlockiga håret. Hon var min idol. Att jag inte var avundsjuk på henne som på alla tjusiga klasskamrater under skoltiden, är jag så tacksam över. Jag var bara stolt. Det är en lycka. Avunden är ju inte så trevlig att känna. Fult och skämmigt, men ack så vanligt, tror jag.

Jag ville allt som Sirkka ville, och gjorde dumheter bara för det. Sirkka drabbades av Alzheimer och finns inte mer.

Hur vi än stökar och bökar i livet så sinar krafterna till slut. Märker på jämnåriga att också deras krafter avtar. Vi ska ses på min nära restaurang om par dagar. Färdtjänst från olika håll. Efteråt på kaffe till mig. Känns som kanske sista gången. Så svårt att riktigt förstå.

Författare: gammelmormorn

Är 90+ och har barn, barnbarn, barnbarnsbarn och goda vänner. Är tacksam över mitt liv, får göra vad jag vill – men vad vill jag? Kanske finns det en längtan att ge sig ut i rymden och möta morgondagen – och samtidigt blicka tillbaka. Med åren kommer nya perspektiv på tillvaron.

17 thoughts on “Löjligt noga med rabatterna

  1. Älskar din blogg så mycket. Ville mest bara säga det; hur mycket tankar den väcker, och känslor naturligtvis. Nya insikter varje gång. Och så är det något med sättet du skriver. Så skriver också min mamma. Det rör mig.

    Hoppas att ni får en fin middag med goda samtal, du och vännerna dina! Allt gott!

  2. Älskade Dorrit. Alltid så kloka varma ord.  Och jävulen så bra att du envisades mef rabatten. ICA ska ente slippa undan. Bra jobbat med de små krafter som är kvar i dej. Du höll ut och romskan fick utdelning i cash. Bravo Dorran. kram Gisela

    Skickat från min Samsung Mobil.

  3. Rätt ska vara rätt. Dessutom tänker jag som så att om 28 kr inte är mycket för en person/hushåll, så blir det enorma summar ICA tjänar på om alla kunder luras på rabatten.
    Trevligt med besöket. Jag ska besöka en nära vän i helgen, som vistas på hospice och jag är rädd att det blir sista gången vi ses. Kram

  4. Bra jobbat! ”Stå på dig – annars gör någon annan det” är ett citat jag gillar. 🙂

  5. Du är så himla fin i dina ord så som du berättar. Jag känner mig så nära dig fast jag aldrig har träffat dig. Du gjorde rätt i att stå på dig. Du är bra som fortfarande kämpar för vad som är rätt. Ta hand om dig.

  6. Tufft av dig, trots din trötthet såg du till att få din rabatt, dom borde gett dig lite extra för besväret! För kvinnan var det mycket dom får nu oftast några enkronor.
    I kväll är Dagny med Skavlan minsann.
    Dras med influensa nu men då jag är smittfri, vill jag gärna se dig igen!

  7. Jag tycker inte alls det var fjolligt utan bara rätt och riktigt, och dessutom generöst att du efter allt besvär gav bort slantarna. En dag då man fått chans att göra något för någon annan är en väl spenderad dag. Och en stund med din blogg är också alltid en väl spenderad stund. Tack för att du skriver!
    Charlotta

Kommentera

