gammelmormorn

Om glädjen och sorgen i livet

Tack för den tid som varit

63 kommentarer

DorritTackBlogg
Efter en kortare tids sjukdom har vår älskade mor Dorrit, Gammelmormorn, gått bort. Hon somnade in i sin sjukhussäng på morgonen den 15 april 2016. Dorrit blev 91 år.

Vi har förstått att hennes blogg varit till glädje för många. Både yngre och äldre. Kanske är det som tidningen Senioren (f d Veteranen) skriver om bloggen: ”Hög igenkänning för många och en intressant inblick i framtiden för andra.”

Vi, hennes son och dotter, vet hur oerhört mycket kontakterna med er betydde. De gav henne ny livslust och nya vänskaper.

Dorrit började blogga som 89-åring och hann i drygt två år skriva om sitt innehållsrika liv. Om det stora i det lilla. Om hur det är att åldras idag och hur det var som ung för länge sen. Reflektioner som samtidigt är tidlösa. Alltsammans finns publicerat här.

Vår förhoppning är att hennes blogg får finnas kvar på nätet, att väcka tankar och kanske också skänka förtröstan.

– Barnen

Författare: gammelmormorn

Är 90+ och har barn, barnbarn, barnbarnsbarn och goda vänner. Är tacksam över mitt liv, får göra vad jag vill – men vad vill jag? Kanske finns det en längtan att ge sig ut i rymden och möta morgondagen – och samtidigt blicka tillbaka. Med åren kommer nya perspektiv på tillvaron.

63 thoughts on “Tack för den tid som varit

  1. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

  2. Nej är Dorrit borta! Ja det har varit ovanligt långt uppehåll . Tack för alla fina bloggstunder och privata brev. Hon har för mig varit en aldrig sinande källa. Jag är så tacksam att ha funnit henne nu de senaste åren. Det har givit mig så mycket av klokhet och glädje att ha fått ha henne som min brevvän.
    Ber att få ge er mitt djupa deltagande i er förlust av er mor .
    Med hälsning
    kerstin Rekestad

    • Tack för omtanken. Min syster och jag känner att döden nog kom som en befrielse för Dorrit. Under två veckor kämpade hon på sjukhuset, men det fanns inget hopp om en förbättring.

      • Sorry Svante, såg det just nu.
        I sorgen har du bara fina minnen kvar .
        Kent din vän.

  3. Beklagar sorgen! 💕

  4. hej Camilla och Svante. Så fint och varmt och kärleksfullt ni skriver på Dorrits blogg. Många kommer att vara tacksamma för de orden. Ni har mycket att göra nu. Jag gjälper er gärna. akanske att sortera packa och göra av med i lägenheten? Hon hade fina kläder. I Limhamns församling tar de emot välbevarade märkeskläder som de lägger ut på Blickey.Behållningen går till församlingsarbete. Annara finns St Andreas källare Röda korset och Möllevångens församling. Som sagt behöver ni hjälp som ni tror jag kan bidraga med så gärna! Jag är så tacksam att adorrit fick slippa bli ett vårdfall utan förmåga att uttrycka sej. Jag är tacksam för att döden kom som en befriare till den hon nu blivit. Jag önskar er krafter som räcker för detta uppbrott. Modern och fadern är några av de allra viktigaste människorna i varje människas liv och der känns när banden slits av. Varma hälsningar från Gisela

    Skickat från min Samsung Mobil.

  5. Tack, Gisela. Dina ord värmer. Hennes kläder är redan inlämnade till en verksamhet som tar hand om dem. Camilla, hennes make och barn är tillsammans med mig igång med att sköta allt praktiskt kring Dorrits bortgång.

  6. Blir väldigt berörd. Tack för att ni låter oss veta vad som hänt. Och tack gammelmormorn för allt fint vi fått läsa. ❤️

  7. Så tråkigt besked, men samtidigt tröstefullt att hon fått ha sådan vitalitet nästan ända fram till slutet. Jag har nyss funnit hennes blogg och hon kommenterade endast ett inlägg hos mig som handlade just om döden och begravning. Känns litet märkligt. Tack till er som meddelar oss så fint så vi läsare slipper undra vad som hänt.

  8. Beklagar sorgen ❤️

  9. Jag förstår att saknaden måste vara stor. Också jag kommer att sakna gammelmormor och hennes kloka ord. Men fint om de kan bevaras här på nätet så man kan läsa om dem då det känns att man behöver det. Hon var och är en fin förebild för många – det är aldrig för sent att lära sig nytt. Man måste bara våga och det gjorde Dorrit. Varm kram till er från en läsare i Finland.

    • Fint att höra. Hon hade ganska många bloggbesökare från Finland. Och hennes tankar kretsade ju ofta kring uppväxten där.

  10. Vila i frid du underbara kvinna ❤

  11. Jag är en av dem som kommer att sakna henne. Mycket. Hon tänkte ju sluta blogga två gånger, men återkom, mycket välkommen.

    Dorrit trodde att vi två skulle ha mycket att prata om och så var det nog, men nu blev vi bloggvänner och pratade här. Inte illa det.

    Det känns passande att hennes sista inlägg var så positivt, glatt överraskad av hur mycket hon orkat och hur hon njutit av påsken.

    Trösterikt att få bekräftat att det verkligen går att leva ända tills man dör, för en som bara är nästan 70. ”Blodung”, kallade mig Dorrit. 😉 Smajlisen är till Dorrit, jag lärde henne att göra såna.

    ”I ljust minne bevarad” stämmer verkligen här.

    Stort tack för att ni lät oss veta, känner med er i sorgen. Jag hoppas bloggen ligger kvar, har nog inte läst riktigt alla sidor, även om vi varit bloggvänner ett bra tag.

    • Tack för värmande ord. Bloggvännerna skänkte glädje åt Dorrit. Jag pratade ofta om det med henne. Vi hade daglig kontakt.

  12. Beklagar sorgen. Alltid svårt att mista någon av föräldrarna, och sen allt det praktiska arbetet med att avveckla hemmet. Kommer att sakna Dorrit och hennes positiva tankar. Har varit värdefullt att läsa och få lov att ta del av. Hoppas bloggen ligger kvar ett tag. Trevligt och lärorikt att ta del av, även om en tid.

    • Tack. Bloggen ska få ligga kvar, det menar både min syster och jag. Hoppas webboperatören delar denna åsikt.

  13. Frid över Dorrits minne, nu har hon nått fullkomligheten, den som vi når först efter att vi passerat gränsen. Fick möjligheten att läsa några av hennes sista inlägg, hon verkade så harmonisk och positiv i sina funderingar.

  14. Kära Dorrit💕Jag hittade till din blogg av en tillfällighet för sådär ett år sedan. Jag tycker så mycket om att läsa dina texter, jag kommenterar dock sällan – men jag lät dig åtminstone veta att jag uppskattade dig mycket. Jag kommer att sakna ditt bloggande!

    Tack Camilla och Svante för att ni berättade, och för att texterna får vara kvar. De tål att läsas igen.

    Tankar och kramar till er ❤️

  15. Först vill jag beklaga sorgen. Även mitt hjärta gråter idag, för jag hade ju ynnesten att träffa denna underbara kvinna och ha några fina djupa och intressanta samtal om stort och smått. Hon var så nyfiken och rak som samtalspartner och så hade vi gemensamma beröringspunkter i Finland, trots den relativt stora åldersskillnaden hittade vi personer vi båda kände!
    Kände på mig att det kanske var slutet då inget skrevs efter påskhelgen, men vilket fint avsked hon fick bjuda på och träffa nära och kära!
    Sänder er två många varma tankar, från Gun som för tillfället är långt hemifrån i Albanien! Dorrit kommer alltid att vara med mig i tankarna…

    • Dina ord värmer. Dorrit var nyfiken på människor och själv känslomässigt generös. Säkert ett av skälen till att hon hade många vänner.

  16. ❤️❤️❤️

  17. Usch, vad tråkigt att höra… 😥 Deltar i er saknad. Men som Gammelmormorn skulle ha konstaterat: ”Alla ska vi den vägen vandra”. Det har varit ett stort nöje att lära känna och utbyta tankar med henne även om det har varit på distans.

  18. Tack kära Gammelmormorn för alla kloka, varma och tankeväckande inlägg. Det var inte så länge sedan jag hittade hit men jag hade stort utbyte av den tid jag fick ta del av ditt bloggande. Jag tyckte nog det hördes i tonen ibland att du var ganska nöjd nu och att du var redo att gå över. Nu får du fortsätta din gärning från andra sidan och slipper dras med en trött gammal kropp. ❤

    Tack till er barn för att ni meddelar, jag beklagar er förlust, det är svårt att förlora en förälder oavsett hur gammal man är. Det var med glädje jag nyligen läste det trevliga reportaget om Dorrit i HD/Sydsvenskan, det blev som en avskedshälsning och en bekräftelse på vilket innehållsrikt liv Dorrit levt och hur stor betydelse för andra hon haft.
    Charlotta

    • Tack snälla. Läs gärna bakåt i bloggen om du känner för det. Hon hann skriva många blogginlägg, hela tiden med ambitionen att vara både personlig och allmängiltig.

  19. Du kommer vara saknad Dorrit! ❤️ Bloggen har skänkt mig så många insikter och gett mig en förståelse för hur det är att vara äldre. Du va så insiktsfull och kom med så underbara analyser. Jag hoppas jag blir lika klok som dig som gammal.

  20. Beklagar sorgen. ❤️

  21. Dorrit. För över 40 år sedan spelade vi i Lorcas pjäs Bernardas Hus ( Dorrit som Poncia och jag som Adela ) på Studioteatern i Malmö..Trots ålderskillnaden blev hon en riktig kompis. Efter många, många års uppehåll, fick vi kontakt igen viaFacebook och jag började läsa hennes underbara blogg. Hon är så saknad. Kersti Olin

    • Tack för värmande ord. Såg själv pjäsen. Kändes lite märkligt se sin mor på scen. Tiden på Studioteatern betydde väldigt mycket för henne.

  22. Pingback: 20.4 – Förgängligt och beständigt – Uddmors betraktelser

  23. Mitt varma deltagande till er, Camilla och Svante. Det har varit oerhört intressant och givande att läsa er mammas blogg! Många hälsningar från Anna-Lena (Högsåra)

  24. Sänder varma tankar till er. Jag har älskat att läsa Dorrits blogg med så många kloka reflektioner om livet, och hoppas verkligen att den får finnas kvar på nätet så att fler kan ta del av den.

  25. Härligt att höra. Tack. Bloggen ska få ligga kvar.

  26. Jag hade precis upptäckt Dorrit, tyckte om hur fint hon beskrev de små tingen.
    Tack så mycket och sov så gott. ❤️

  27. 💗💗💗

  28. Det var min syster Anette som hittade Er mors blogg. Anette delade den på FB och jag läste dem med glädje. Dorrit hade säkert lika mycket talets gåva som hon var välskriven i ord och verbal även där. Hennes nyanserade sätt att beskriva de saker som stod henne nära, gav en inblick i ett liv som hände innan jag var stor nog att på egen hand kunna sätta värde på händelser och nyanser i livet. En uppskattad skrift från en av mig okänd person har tystnat. Kvar finns det hon har skrivit innan, skrifter som reflekterar hennes dåtid, samtid och framtid. Hos henne fanns alltid framtiden närvarande, tycker jag.

  29. Brast nästan ut i gråt på spårvagnen av att läsa att Gammelmormorn har gått bort. Jag hade ganska nyligen hittat till hennes blogg men hon var så vibrerande i sina texter att det kändes som att vi var gamla vänner. Jag kommer sakna henne. Styrkekramar till er!

  30. Tack. Dorrit tyckte det var härligt och lite overkligt att så många läste hennes blogg. Tror hon nu ler i sin himmel.

  31. Alltför sent lärde jag känna Dorrit. Först i december -15 hittade jag hennes blogg och sedan har vi haft kontakt via mejl var och varannan dag. Jag kände att jag hade fått en vän. Men plötsligt gick inte mina mejl fram. Fel på min dator? Nu först vet jag varför och jag är så ledsen. Ni hade en härlig mamma. Vårda minnet ömt!
    Varma hälsningar till Er, Camilla och Svante.
    Else Hedberg, Lidköping.

  32. Känner mig sorgsen efter beskedet och saknar den trevliga bloggkontakt med Dorrit, Gammelmormor, som jag hunnit ha under bara några månader innan hon gick bort. Fint att ni sparar hennes kloka texter, tack för det – och varma hälsningar till er som sörjer!

  33. Sorligt men tack för beskedet, det är ju skönt att veta vad som hänt. Så klar ända in i det sista och med så skarp och vässad penna. En konst att sätta tankarna till klara ord men det kunde hon.

    respect, som vi säger.
    Tack för allt.

  34. Tack själv för värmande ord om vår mor.

  35. I egenskap av 30 år yngre bloggare från östra grannlandet kan jag säga att jag beundrade Dorrit mycket! Välskrivna, träffande, kloka texter – med mycket att ta till sig för den som blickar in mot de kommande åren i livet. Glädjen att inse att perspektivet kan vara mycket långt – att det aldrig är för sent att odla sin talang och så göra världen till en lite bättre plats! Fint att bloggen ska få ligga kvar, tack för det!

  36. Blev otroligt berörd av att läsa att Dorrit gått bort och hur fint ni skriver om er mamma. Hennes blogg är den enda blogg jag läser/läst. Är 36 år och alltså uppvuxen med sociala medier. Finns många bloggar att fastna i idag men ingen har berört mig på samma sätt som Dorrits. Hennes ord, beskrivningar och tankar går rakt in i hjärtat och det gör henne och hennes blogg till något utöver det vanliga. Beklagar er sorg och hoppas att er mamma har det fint där hon är nu.

    • Tack, fantastiskt höra att Dorrits blogg gjort så djupt intryck. Det värmer verkligen både min syster och mig.

  37. Hej!
    Jag är hemskt ledsen att Dorrit är borta. Hon var vän med min mamma och vi har haft sporadisk kontakt genom åren. Och har då och då läst på hennes blogg där hon delat med sig av sitt liv.
    Ledsen att mina kondoleanser kommer så sent. Men skönt att det inte blev en lång sjukdom innan det var slut.
    Mina tankar är med er. Allt gott från Christina (Magnhilds dotter)

Kommentera

